Köpa båt utomlands

Att köpa båt utomlands kan ofta bli en bra affär, men det skiljer sig mycket i hur affärer görs utomlands mot här hemma. Att låta oss biträda med granskning av handlingar och för att säkerställa hela affären ger dig en trygghet.

Här är en steg för steg-guide för att genomföra själva båtköpet utomlands.

Att köpa båt utomlands

Ett båtköp utomlands kan ofta bli en bra affär, men det skiljer sig mycket i hur affärer görs utomlands mot här hemma. Vi hjälper till med formalian, som till exempel avtalsskrivande om du hittat din drömbåt utomlands. Vi granskar handlingarna för dig, ser till att alla nödvändiga dokument finns för båten och att den inte är belastad med skulder eller obetalda skatter etc. Vi kan också hjälpa dig med köpetransaktionerna. Vi har stor erfarenhet av att hjälpa våra kunder till en bra och säker båtaffär.

Att lägga bud på båt utomlands

När du hittat en intressant båt får du normalt en specifikation på båten från säljaren/mäklaren. Utifrån den kan du lägga ett bud på båten med reservation för fel som kan dyka upp vid besiktningen. Budet är bindande om du får accept.

Köpekontrakt när ditt bud accepteras

Får du accept på budet ska ett köpekontrakt upprättas. Oftast är det säljaren/mäklaren som upprättar kontraktet. Det är viktigt att i kontraktet säkerställa att din handpenning återbetalas om du hittar några fel på båten vid en besiktning.

Handpenning och besiktning

I samband med att du skriver under ett kontrakt brukar normalt en handpenning om 10 procent av köpesumman betalas till mäklarens klientmedelskonto. Affären är då upplåst till dig och du måste tillförsäkra dig en rätt att besikta båten. Är besiktningen bra går affären vidare. Visar det sig, vid besiktningen, att det finns fel på båten måste detta hanteras. Antingen ska säljaren åtgärda felen eller så kan köpeskillingen reduceras motsvarande kostnaden för dig att själv åtgärda dessa. Är det mycket fel på båten ska du ha rätt att häva köpet och få tillbaka din handpenning.

Efter godkänd besiktning – Bill of Sale

Om besiktningen visar att allt verkar riktigt och om alla dokument är i ordning så fullföljs affären och slutbetalning sker. Efter att säljaren/mäklaren fått slutbetalningen upprättas en så kallad ”bill of sale”, det vill säga ett dokument som visar att båten är din och att säljaren fått sina pengar. Du bör i det läget försäkra båten.

Båttransport till Sverige

Om du inte redan gjort det är det nu dags att planera för transporten hem till Sverige. Om du inte själv seglar/kör hem båten finns ett antal firmor runt om i Europa som tar hem båten sjövägen. Det går givetvis bra att transportera hem den med lastbil.

Tänk på följande:

  • Skriv inte på några dokument eller kontrakt förrän du har stämt av innehållet med oss.
  • Se till att du har ett riktigt och godkänt köpkontrakt
  • Betala inte till okända mäklare, okända konton eller till privatpersoner.
  • Låt oss säkerställa båtens dokument (moms, ägarskap, belåning etc)
  • Besikta båten så att du vet vad köper.
  • Konsumentskyddet är i stort sett samma i EU som i Sverige.
  • Eventuella garantier på båten ska regleras i ditt kontrakt.
  • Säkerställ köpprocessen och betalningen av båten via oss.
  • Är säljaren en privat person krävs extra försiktighet.
  • Båtar som är över 12 x 4 m skall registreras i det svenska skeppsregistret, du behöver ha samtliga nödvändiga dokument i original, bland annat kontrakt, avregistrering och bill of sale. Dessutom skall båten skeppsmätas i Sverige.

Lästips inför båtköpet

Fler bra tips inför import av båt till Sverige.
Sedan sommaren 1998 ska alla fritidsbåtar 2,5–24 meter långa inom EU vara CE-märkta. Även importerade båtar. Se över olika båtförsäkringar och välj en bra för din båt. Jämför villkoren och välj en som innehåller rättsskydd.