Varvet vill ha mer betalt än avtalat

Varvet vill ha mer betalt än avtalat

Varvet ville ha mer betalt än överenskommet och arbetet var dåligt utfört. Åsikterna om belopp att betala gick isär.

Jag avtalade med ett reparationsvarv om bland annat byte av invändig klädsel i min Draco. Vi kom överens om ett pris på 25 000 kronor och att båten skulle vara klar senast 1 april. Arbetet med klädseln var så dåligt att jag underkände varvets arbete när de till slut levererade, nästan en månad efter utsatt tid. Efter min reklamation gjordes arbetet om, men reparationsvarvet lade – utan att fråga mig – en skrovisolering under mattan som varvet krävde 5 000 kronor extra för. Montören vill dessutom inte lämna kvitto på betalningen. Med tanke på att arbetet var försenat var prisökningen magstark. Finns det något jag kan göra?

Svar:

En överenskommelse gäller även om den inte är skriftlig. Överenskommelser som inte kan styrkas i skrift kan vara svåra att bevisa. Har du dock handlingar som visar ert avtal är det bra. Dessutom är ju varvet en näringsidkare och du är en konsument vilket innebär att konsumenttjänstlagen skall tillämpas. Denna lag innebär att varvets bevisbörda blir större. Har varvet ensidigt lagt på vissa saker som inte är beställt och som inte är en direkt följd av er överenskommelse föreligger ingen rätt till prisjustering.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Nyaste artiklarna

Kontaktdetaljer

Båtjuristen, Häller Juridik,
Spannmålsgatan 13 (besök)
461 30 Trollhättan
Tel: +46 (0)520-22 10 20
Mobil: +46 (0)708-39 62 32
E-post: info[@]batjuristen.se
Webbplatser: http://batjuristen.se
http://hallerjuridik.se

Postadress:
Båtjuristen, Box 68, 461 22 Trollhättan