
Vad säger köplagen när motorn går sönder kort efter att båten bytt ägare? Här reder vi ut begreppen i en inträffad situation.
Jag och min bror har sålt vår Nimbus, med en Perkins turbodiesel. Dessvärre skar motorn vid köparens premiärtur. Det visade sig att motoroljan som var kollad av köpare och säljare före start, hade tryckts ut genom handpumparna, som man tömmer ut oljan med vid oljebyte. Motorn är nerplockad nu hos reparationsverkstad. De har ingen förklaring till det inträffade ännu. Har köparen rätt att häva köpet? Han köpte båten i befintligt skick och var underrättad av mig och min bror att det var något fel på motorn. Vi trodde det var turbon eftersom motorn rykte mycket. Vad gäller?
Svar:
Det är svårt att svara fullständigt utan att få se köpehandlingar m m, men om er Nimbus är såld i befintligt skick, så ställer lagen ganska höga krav för att köparen skall kunna göra dig och Din bror ansvariga för fel. Av 19 § i köplagen framgår att det som bryter dolt fel är; om varan inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat före köpet och om detta kan ha påverkat köpet eller om säljaren undanhållit att upplysa köparen om vissa fel och brister eller om båten är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat förutsätta. Om köparen är medveten om att motorn var dålig kan det möjligen vara svårt att kräva Er på ansvar.
Lämna ett svar