Undersökningsplikt och okänt fel

Undersökningsplikt och okänt fel

Undersökningsplikt finns för köparen, men var går gränsen? Det får ofta besvaras från fall till fall, beroende på hur avtalet skrivits. Här besvaras ett verkligt fall av båtjuristen.

Jag har kört en Flipper 777 i några år. Den såldes för en tid sedan. Enligt min uppfattning talade jag om allt jag kände till om båten för köparen. Efter att jag fått pengarna för båten och då köparen haft båten någon månad blev jag kontaktad av köparen som uppgav att han hittat fel på kylningen som jag aldrig vetat om. Han krävde mig på ersättning med 7.500 kr. Vilket betalningsansvar har jag som säljare för åtgärdandet av ett fel som jag inte har känt till och som inte upptäckts av köparen förrän efter genomfört köp?

Svar:

Jag förutsätter att båten är såld i befintligt skick. Om köparen har undersökt båten kan köparen inte komma tillbaka i efterhand och kräva ersättning för ett fel som köparen borde ha upptäckt vid besiktningen.

Kommentera


Båtjuristen

Båtjuristen är en juridisk byrå som erbjuder kvalificerad juridisk rådgivning om båtar och båtliv. Vi har sakkunskapen om båtar, motorer, tillbehör och sånt som hör båtlivet till. Vi hjälper både privatpersoner och företag i båtärenden.

Lars Häller är både jurist och båtmänniska. Han driver byrån sedan 2002 och har även givit ut boken Juridik ombord. Lars Häller har medverkat och biträtt vid upprättande av avtal, förhandlingar, import och export och processer m.m. inom båtbranschen.

Mer om företaget

Nyaste artiklarna

Kontaktdetaljer

Båtjuristen, Häller Juridik,
Spannmålsgatan 13 (besök)
461 30 Trollhättan
Tel: +46 (0)520-22 10 20
Mobil: +46 (0)708-39 62 32
E-post: info[@]batjuristen.se
Webbplatser: http://batjuristen.se
http://hallerjuridik.se

Postadress:
Båtjuristen, Box 68, 461 22 Trollhättan