Drömmen om importbåten blev sann

Drömmen om importbåten blev sann

Att köpa en båt är många gånger mer än att köpa en båt. Det är en dröm som håller på att förverkligas, en dröm om havet, friheten. Tänk att leta drömmar på en marknad med ett ofantligt utbud. Om det i Sverige finns ett stort utbud av båtar känns den internationella båtmarknaden nästan obegränsad. Att köpa en båt är och skall vara en lustfylld upplevelse. När drömbåten anlänt till Sverige skall det ju helst vara problemfritt. Njutningen skall vara maximal. Med ett gott omdöme finns stora möjligheter att hitta en drömbåt utomlands, ofta ett bättre exemplar till lägre pris än här hemma. I många fall kan det krävas lite tålamod och att man läser på, men ofta är det väl investerad tid.

Begagnad First 40.7

John och hans familj hade börjat titta på en ny båt. Inte en fabriksny båt utan en begagnad segelbåt i 40-fotsklassen. Valet föll på en First 40.7, en fransk båt som tillverkas av Beneteau-varvet. Han ville ha en båt som var rolig att segla men som hade alla bekvämlighetsfunktioner. Den skulle inte vara allt för mycket kappseglad, men ändå utrustad för kappsegling. John och hans familj skulle mest ”cruisa” omkring i nordiska farvatten, men ville ha möjlighet att ställa upp på någon mindre kappsegling. När planerna började ta fastare form förra sommaren inventerades den svenska marknaden. Vid det tillfället indentifierade John fyra båtar som var till salu i Sverige, varav två hade kappseglats alltför hårt och var slitna. Av de övriga två var en ombyggd och föll bort. Det återstod ett exemplar som i och för sig var fin. John tyckte dock att urvalet var för klent och började titta bland båtsajterna och kunde snabbt konstatera att det fanns en uppsjö av exemplar att välja bland, bara i norra Europa.

Billigare utomlands

Priserna var mycket konkurrenskraftiga. I Holland och England kunna han hitta likvärdiga båtar för 300-400.000 kr mindre än i Sverige. Detta blev då ett intressant alternativ och tillsammans med en båtmäklare identifierades ett antal exemplar som John och hans familj tittade närmare på. Efter att ha ställt lite frågor till de olika säljarna bestämde John att han ville titta på tre exemplar. Från början hade han haft ett 20-tal exemplar att sålla bland.

Efter ytterligare urval föll valet på ett exemplar som fanns låg i Eastbourne på Englands sydkust. Kontakter togs med den engelska mäklarfirman och ett avtal upprättades. Av avtalet framgick att en handpenning skulle erläggas och att handpenningen återbetalades om båten inte gick igenom besiktningen. Avtalet skrevs på och handpenningen erlades till mäklarfirmans klientmedelskonto.

Besiktning av båten

John gjorde upp med en svensk besiktningsman och flög över till England och lät besiktiga båten. Allt flöt på bra. Båten stod på land och var avspolad precis som John gjort upp med mäklarfirman. Besiktningen skedde utan några problem och hemma i Sverige fick John ett besikningsprotokoll som han gick igenom med besiktningsmannen. Han kunde då konstatera att båten uppfyllde hans förväntningar och vad säljaren uppgivit om båten. John och hans familj var nöjda och ville fullfölja köpet varför resten av köpeskillingen erlades. John erhöll även alla dokument bl a ”bill of sale” i vilka han kunde identifiera tidigare båtägare från det att båten lämnade varvet. I samband med att han slutförde sitt köp hade John gjort upp med ett transportföretag om transport av båten till Sverige. En vecka senare var den på väg till Sverige. Resan över Nordsjön tog tre dygn och båten finns nu i tryggt förvar i Sverige.

Tålamodet lönade sig

John är mycket nöjd med sitt köp. Genom hans goda omdöme var han noggrann. Han hade tålamod nog att vänta på det rätta exemplaret. Det fanns gott om båtar att välja bland. John gav 95.000 pund för båten (drygt 1 miljon kr) för båten. Besiktningen inklusive resor kostade ca 15.000 kr och hemtransporten kostade drygt 20.000 kr. I Sverige kostar en likvärdig båt ca 1.300.000-1.500.000 kr. Det är detta som sammantaget gör import attraktivt – ett större utbud till lägre priser.

Svenska mäklare kan söka för dig

Om du är medveten om hur du skall gå till väga kan drömbåten finns närmare än du anar. Om du känner dig osäker finns det båtmäklare att anlita. Om du anlitar en svensk mäklare så letar han upp olika exemplar av den båttyp du är intresserad av. Detta kostar normalt inget utan mäklaren får betalt av säljaren, genom säljarens mäklare om mäklaren anvisar en köpare. Helt riskfritt således!

Kommentera


Båtjuristen

Båtjuristen är en juridisk byrå som erbjuder kvalificerad juridisk rådgivning om båtar och båtliv. Vi har sakkunskapen om båtar, motorer, tillbehör och sånt som hör båtlivet till. Vi hjälper både privatpersoner och företag i båtärenden.

Lars Häller är både jurist och båtmänniska. Han driver byrån sedan 2002 och har även givit ut boken Juridik ombord. Lars Häller har medverkat och biträtt vid upprättande av avtal, förhandlingar, import och export och processer m.m. inom båtbranschen.

Mer om företaget

Nyaste artiklarna

Kontaktdetaljer

Båtjuristen, Häller Juridik,
Spannmålsgatan 13 (besök)
461 30 Trollhättan
Tel: +46 (0)520-22 10 20
Mobil: +46 (0)708-39 62 32
E-post: info[@]batjuristen.se
Webbplatser: http://batjuristen.se
http://hallerjuridik.se

Postadress:
Båtjuristen, Box 68, 461 22 Trollhättan