Importera båt

Tänk på följande vid import av båt.

Låt inte snålheten bedra visheten. Var noggrann när du letar efter din båt. Väl genomförda förberedelser och ett gott omdöme är inte en garanti för ett lyckat båtköp, men miminerar riskerna avsevärt.

Tänk bl a på följande när du köper en båt utomlands:


betalning i eurosedlar

Krävs förskottsbetalning?

Var extra uppmärksam om du måste betala båten i förskott när du bestämt dig. Skulle det t ex visa sig att båten inte är korrekt CE-märkt eller kanske inte ens den båt som du tror du köpt, är det väldigt svårt att driva en process mot ett företag som finns utomlands.




Vem säljer båten och vem äger den?

  • För att undvika en dålig affär bör du först och främst vara noga med vem du köper av. Kontrollera din avtalspart noggrant. Var noga med att kontrollera vem du köper båten av. Vem äger båten? Är den belånad/pantad? Är firman du haft kontakt med en förmedlare av båtar eller äger firman båten? Ta reda på namn, företagsnamn, organisationsnummer, adress med mera. Be att få se alla handlingar, dokument som rör båten. Det kan vara avgörande för av vem man har köpt båten.
  • Är båten belånad och/eller pantsatt måste kontakter med kreditgivare tas.
  • Det förekommer mindre nogräknade säljare och importörer som försöker sälja båtar som är stulna, grundstötta eller har andra fel och brister.
  • Om du köper båten av en privatperson gäller ingen konsumentskydds-lagstiftning. Vänder du dig till en auktoriserad återförsäljare eller en båtmäklare har du en större trygghet.
  • Köp aldrig en begagnad båt utan att kontrollera att säljaren äger rätt att förfoga över båten. Om t ex inte betalt sin säljare eller om båten är pantsatt som säkerhet för ett finansbolag kan du dessutom bli av med båten om det senare visar sig att någon annan person har bättre rätt till den.


skyddshjälm

Ta hjälp!

  • Engagera en kunnig besiktningsman i det land där du köper båten.
  • Anlita kända anmälda organ för en efterkontroll, helst med kontor i Sverige. Var noga när kontraktet skrivs med den som skall utföra eventuell efterkontroll. Se gärna till att få ut den tekniska dokumentationen som ligger till grund för deras godkännande.
  • Besiktiga båten själv eller genom någon du litar på, redan i utlandet. Engagera en kunnig besiktningsman och vid större affärer sjörättsjurist.
  • Gör upp ett välformulerat och genomtänkt köpekontrakt som du förstår, med villkor om neutralt rättssystem, gärna med ett definierat skiljeförfarande istället för lokal domstol. Ta hjälp av en jurist eller annan kunnig person om du är osäker på vad som ska vara med. Minimera riskerna så mycket som möjligt. Skaffa en försäkring som ger rättsskydd för utländska rättegångskostnader.


båtmotor

Vilka krav finns vid import?

  • Se till att vara ordentligt påläst och insatt i vilka regler som gäller. Glöm inte bort att det är du som importör som har det fulla ansvaret för att båten är korrekt CE-märkt.
  • Se till att få med så mycket teknisk dokumentation och bakgrund om båten som möjligt. Se även till att all övrig dokumentation medföljer. Kontrollera också tryck-datumet. Dokumenten kan visa sig vara nyare än båten!
  • Ta reda på om båtens motorer klarar dagens buller- och avgaskrav innan du importerar. Detta kan du göra genom att kontakta motortillverkare eller ett anmält organ. För att se vilka avgasvärden som är tillåtna se 4§, 5 kap (SJÖFS 2005:4). Bullerkraven kan du finna i 1§, 6 kap (SJÖFS 2005:4). I värsta fall måste motorn/ båten provas för att få ett säkert besked.
  • Var inte godtrogen – granska alla dokument kritiskt.



Finansiering och värde

  • Kräv banksäkerhet eller motsvarande för varje betalning till dess du godkänt leveransen av båten. Det finns tyvärr många oseriösa företag. Tänk på att det är mycket svårt att driva en rättsprocess i ett annat land och det är också de flesta försäljare medvetna om.
  • Kontakta din bank i förväg och ordna så att du kan göra en överföring från ditt konto när du vill genomföra båtköpet utomlands. Att ha med sig kontanter är ofta inte lämpligt.
  • När du senare tänker sälja din båt finns risk för ett sämre andrahandsvärde/inbytespris om den är inköpt i vissa länder. Värdet påverkas givetvis av båtens historik och dokumentation.



Garantier och försäkring

  • Kontrollera vilka garantier som följer med båten och om de gäller i Sverige. Hör både med säljaren och med generalagenten i Sverige. Skilj på säljargarantier och tillverkar-garantier. En garanti utfärdad av säljaren själv kan bara åberopas mot denne.
  • Vilka villkor ställer svenska försäkringsbolag för att försäkra båten? Skiljer sig innehållet i försäkringen jämfört med om båten varit svensksåld – ingår t ex maskinskador? Är premierna dyrare jämfört med motsvarande svensksåld båt? Hör med olika försäkringsbolag.



Tips!

Ta kontakt med ett antal handlare/säljare innan du åker. Kan du eller någon bekant landets språk är det en stor fördel. Handlaren kan till exempel skicka bilder, kopia av servicebok, registreringsbevis och annan information via e-post eller fax. Förutom välbehövlig förhandsinformation får du också tillfälle att bilda dig en uppfattning om säljaren och dennes vilja att hjälpa till. Möjlighet finns också att i detta skede förhandla om priset. Att påbörja en förhandling på plats lär bli svårt eftersom handlaren är väl medveten om att du befinner dig långt hemifrån.

Läs också dessa sidor när du tänker importera båt:

CE-märkning

Sedan sommaren 1998 ska alla fritidsbåtar 2,5–24 meter långa inom EU vara CE-märkta. Även importerade båtar.

Registrera båten

Är båten registrerad är det lättare att få tillbaka den vid t.ex. stöld. Båtens mått kan innebära registreringskrav.

Båtförsäkring

Se över olika båtförsäkringar och välj en bra för din båt. Jämför villkoren och välj en som innehåller rättsskydd.

Båtjuristen

Båtjuristen är en juridisk byrå som erbjuder kvalificerad juridisk rådgivning om båtar och båtliv. Vi har sakkunskapen om båtar, motorer, tillbehör och sånt som hör båtlivet till. Vi hjälper både privatpersoner och företag i båtärenden.

Lars Häller är både jurist och båtmänniska. Han driver byrån sedan 2002 och har även givit ut boken Juridik ombord. Lars Häller har medverkat och biträtt vid upprättande av avtal, förhandlingar, import och export och processer m.m. inom båtbranschen.

Mer om företaget

Nyaste artiklarna

Kontaktdetaljer

Båtjuristen, Häller Juridik,
Spannmålsgatan 13 (besök)
461 30 Trollhättan
Tel: +46 (0)520-22 10 20
Mobil: +46 (0)708-39 62 32
E-post: info[@]batjuristen.se
Webbplatser: http://batjuristen.se
http://hallerjuridik.se

Postadress:
Båtjuristen, Box 68, 461 22 Trollhättan